Saturday 9 November 2013

LATAR BELAKANG SYARIKAT NELSON’S




NELSON 'S adalah satu jenama tempatan dari Malaysia yang telah ke peringkat global. Dua puluh lima tahun berpengalaman dalam perniagaan jagung telah memberikan kelebihan kepada jenama Nelson dalam industri jagung dan makanan ringan. Kini terdapat lebih daripada 80 cawangan di seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.Di luar negara, Nelson telah membukalebih daripada 800 cawangan di 16 buah negara.
Dalam usaha untuk menyediakan jagung yang berkualiti kepada francaisi dan pelanggan, Nelson mempunyaikontrak bersamasekumpulan petani bagi menghasilkan jagung jenis N28 yang menghasilkan biji berair dengan tahap kemanisan yang tinggi. Kilang pemprosesan disahkan HALAL dan HACCP di Chemor Perak bagi memastikan bahawa kualiti dan kemanisan biji dapat dikekalkan melalui proses yang ketat .Pelan bersepadu Nelson dari hasil pertanian, francias pemprosesan jagung dalam cawan dan konsep makanan ringan telah mewujudkan peluang yang luas untuk usahawan dan pasaran kerja bagi ramai penduduk di Malaysia serta di peringkat antarabangsa.
Kedai Nelson sangat dikehendaki oleh pengendali pusat membeli-belah kerana  jenama yang telah terbukti dengan kejayaan oleh ramai francaisi, latihan yang baik disediakan dan prosedur operasi yang menyeluruh. Kos bagi set permulaan yang berpatutan dengan pulangan yang baik dalam pelaburan serta rekaan kiosk atau premis yang menakjubkan dapat menarik perhatian pelanggandengan mudah di tempat awam.
VISI
Untuk menjadi peneraju Francais jagung dan makanan ringan terkemuka di negara ini
Untuk menjadi lambang kepada Pasaran Global

MISI
Menyumbangkan kepada usahawan baru di negara ini untuk memiliki perniagaan francais yang menyediakan makanan yang sihat dan diperkayakan yang dapat diperolehi oelh semua orang pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja.

Rekod Pemasaran dan Anugerah Kemenangan

1.      Jualan Tertinggi Kaki Persegi  Tahun 2010 - Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur
2.      Anugerah Gangsa - Kecemerlangan Industri bagi Francaisor 2008
3.      Anugerah Pertumbuhan Global 2008 - Anugerah Emas
4.      The BrandLaureate - Anugerah Bahagian PKS 2006 Kecemerlangan dalam Makanan & Minuman Kategori – Jagung & Makanan Ringan
5.      Anugerah Pertumbuhan Global - Anugerah Platinum Tahun 2006
6.      Francaisi Cemerlang Tahun 2001
7.      Francaisi Cemerlang Tahun 2000
8.      Cawangan Jagung dan Ais Krim Terbesar di Malaysia Tahun 1999
9.      Francaisor Tahun 1998
10.  Francais Tempatan Cemerlang Tahun 1998
Konsep
Nelson’s adalah syarikat pertama didunia yang memperkenalkan konsep “Jagung dalam cawan”.Dengan kejayaan menubuhkan kedai-kedai runcit yang menguntungkan di Malaysia, Nelson’s meluaskan lagi perniagaan mereka dengan menceburi konsep francais dengan memberi peluang kepada usahawan yang ingin menubuhkan rantaian perniagaan makanan ringan sendiri. Selepas membuat ramai usahawan berjaya di Malaysia, Nelson’s melebarkan sayap ke luar negara dan kini dengan beratus-ratus cawangan di Arab Saudi di bawah pemegang master francais sangat berjaya, hampir seratus kedai di Kuwait di bawah pemegang master francais dan lain-lain pemegang master francais di Indonesia dan Brunei membuat kemajuan yang baik dalam membuka kedai Nelson. Mempunyai tumbuhan benih jagung manisNelson sendiri (Nelson 28) di Perak dan Sabah. Nelson mempunyai kawalan kualiti pemprosesan bagi setiap jagung bermula dari penanaman, penuaian, pemprosesan, saluran pengedaran dan penyimpanan. Bagi tahun 2007 dengan beberapa master franciasi dipilih dengan teliti Nelson menjangkakan pertumbuhan besar di negara-negara seperti Timur Tengah Negara-negara dan Afrika Utara, China, England, Sweden dan Eropah.

LATAR BELAKANG PEMILIK (FRANCAISI)

Tugasan ini telah dijayakan oleh salah seorang francaisi bagi syarikat Nelson’s yang dipilih iaitu En. Zainol Abidin bin Ismail. Beliau merupakan seorang pesara kakitangan kerajaan yang telah mencurah bakri selama 32 tahun kepada kerajaan. Francaisi telah berumur 64 tahun dan telah menjalankan perniagaan francais daripada syarikat Nelson’s selama 19 tahun iaitu bermula pada tahun 1999 sehingga kini. Beliau memiliki Malaysian Certificate of Education (MCE) pada tahun 1964.Beliau boleh dianggap sebagai francaisi yang berjaya walaupun bukan berlatar belakangkan peniaga.

No comments:

Post a Comment